Blog

KALP DOSTU BESLENME

Dünyada ve ülkemizde kronik hastalıklar içinde önemli bir yere sahip olan kardiyovasküler hastalıklar, tüm dünyada ölüm ve hastalıkların en sık nedenidir.

KALP DOSTU BESLENME.

Toplumun yaş ortalamasının artması, fiziksel aktivitenin azalması, bilinçsiz beslenme alışkanlıkları ve sigara kalp hastalıklarının başlıca nedenlerindendir. Ülkemizde yetişkin ölümlerinin en önemli nedeni kalp damar hastalıklarıdır. Damarların tıkanmasıyla başlayan bu süreç göğüs ağrısı (anjina), kalp krizi ve inme (felç) gibi durumlarla sonuçlanabilmektedir.

Damar tıkanıklarının başlıca sebebi hayvansal yağlardan zengin besinleri fazla tüketmek, az sebze ve meyve tüketmek, sigara kullanmak, basit şeker içeren besinleri fazla tüketmek ve hareketsiz bir yaşam tarzına sahip olmaktır. Böyle bir yaşam tarzına sahip olmak diğer pek çok kronik hastalığı da beraberinde getirmektedir.

Kalbinizi korumak için beslenme örüntünüz nasıl olmalı?

Kırmızı etten ziyade balık ya da tavuk eti tüketmek kalp sağlığı açısından daha yararlıdır ancak dikkat edilmesi gereken şey et yemeklerini hazırlarken haşlama ya da ızgara yöntemini kullanmak, ekstradan yağ eklememek ve tavuğun derisini yememektir.

Sıvı yağ ile ya da haşlanarak hazırlanmış sebze yemekleri, meyve, salata (mayonez ve sos içermeyenler) ve kuru baklagil tüketimini artırmak da kalbimize yapılabilecek büyük iyiliklerdendir.

Taze ve özellikle lor peyniri gibi yağsız peynirler, kepek, yulaf ya da çavdar ekmeği tüketilmesi kalp dostu beslenme için olmazsa olmazlardandır.

Miktarı aşmadan günde bir tanesini tercih edecek şekilde 6-7 adet fındık, 3-4 adet ceviz, 8-10 adet badem tüketebilirsiniz.

Dikkatli ve kararında tüketilmesi gereken yiyecekler

2 su bardağı süt ya da yoğurt (yağsız ve kaymaksız)

3 dilim peynir (yağsız beyaz peynir ya da 6-7 yemek kaşığı lor peyniri)

3 köfte kadar (90 gram) yağsız kırmızı et ya da 5 köfte kadar (150 gram) tavuk eti

Gün aşırı, 1-2 duble damıtık içki ya da günde 1-2 kadeh kırmızı şarap

Sütlü tatlılar, bal ya da reçeller

Ekmek, pilav, makarna, börek

Günde en fazla 2 fincan kahve, 5-6 bardak açık şekersiz çay

Kaçınılması gereken besinler:

Sakatatlar (ciğer, dalak, yürek, böbrek, dil, işkembe…)

Kuyruk yağı, iç yağı, tereyağı

Yağlı etler, sucuk, salam, pastırma, sosis

Kabuklu denizhayvanları (karides, midye, ıstakoz)
Tam yağlı süt, kaymaklı yoğurt, yağlı peynir çeşitleri (özellikle eski kaşar peyniri)

Yoğun şerbetli tatlılar, milföy gibi yağlı hamurlardan hazırlanmış yiyecekler

Stajyer Diyetisyen ASLINUR ŞENER

Tabldot Yemek İhtiyacınız İçin Bizimle İletişime Geçebilirsiniz.